Hvorfor skal du tilby gode forsikringsordninger til dine ansatte?
Som ansatt i en bedrift har man rett på forsikringer, men det varierer fra bedrift til bedrift hvor omfattende disse forsikringene er.
Mens noen bedrifter kun tilbyr det lovpålagte minimumet, velger andre å gi sine ansatte mer omfattende forsikringer. I Norge er yrkesskadeforsikring den eneste forsikringen som er påbudt ved lov.
- Det å sørge for at de ansatte har gode forsikringsordninger som dekker både personlige og arbeidsrelaterte skader, er ekstra goder som kan sikre de ansattes velferd, men viser også at man bryr seg det lille ekstra, sier Liv Grete Moslet Lillebudal, forsikringsrådgiver bedrift hos Selbu Sparebank.
Artikkelen fortsetter under bildet
BILDE: Liv Grete Moslet Lillebudal, forsikringsrådgiver bedrift i Selbu Sparebank
Det viser at bedriften bryr seg om sine ansatte
Når en bedrift investerer i forsikringer for sine ansatte, kan det bidra til å øke trivselen og lojaliteten blant de ansatte. Det viser at bedriften bryr seg om de ansattes helse og sikkerhet, og at de er villige til å investere i deres velferd. Dette kan igjen føre til økt produktivitet, lavere sykefravær og høyere kvalitet på arbeidet som utføres.
For eksempel kan en god helse- eller behandlingsforsikring være en god ide å ha. Dette gjelder da alle fysiske sykdommer som ikke krever øyeblikkelig hjelp, men som for eksempel kan behandles av en kiropraktor eller fysioterapeut. Mange plager kan fortere både oppdages og gjøres noe med, slik at den ansatte ikke må belage seg på en periode utenfor arbeidslivet og at bedriften kan tape penger. Det er en økende mengde nordmenn som har helseforsikring gjennom bedriften de er ansatt i.
Bli en attraktiv arbeidsgiver
Det er også viktig å merke seg at en god forsikringsdekning kan være avgjørende for å tiltrekke seg og beholde talentfulle ansatte. Det er et effektivt virkemiddel for å fremstå som en attraktiv arbeidsgiver. Konkurransen om de beste arbeidstakerne er hard, og en god forsikringspakke kan være et viktig argument for å velge akkurat din bedrift. Å ha en god forsikringsdekning kan også være en avgjørende faktor for å beholde nøkkelpersoner i bedriften i lengre tid.
Artikkelen fortsetter under bildet
BILDE: Gode rådgivning er viktig for forsikringsrådgiverne i Selbu Sparebank
Hvilken forsikring til hvilken type bedrift?
Det er også en ganske stor variasjon på hvilke typer forsikring man trenger ut fra arbeidet som gjøres. En butikksjef eller økonomiansvarlig trenger ikke den samme forsikringsordningen som for eksempel en som jobber med tunge maskiner. Igjen er dette noe som kan tilpasses ut ifra bedriften og de ansattes behov.
- Hos Selbu Sparebank tilbyr vi skreddersydde forsikringsløsninger som passer til bedriftens behov. sier Moslet Lillebudal. Våre forsikringsrådgivere kan hjelpe dere med å finne riktig dekning til riktig pris, og sørge for at bedriften har den beskyttelsen den trenger, fortsetter Moslet Lillebudal
Vi oppfordrer alle bedrifter til å ta en grundig gjennomgang av sin forsikringsdekning, og vurdere om de har den beskyttelsen de trenger for å sikre både de ansattes og bedriftens velferd. Hos Selbu Sparebank står vi klar til å hjelpe dere med å finne den beste forsikringsløsningen for akkurat deres bedrift. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende samtale.
Juletreff for næringslivet 2024
Tradisjon tro inviterer Selbu Sparebank sine næringskunder til juletreff, 12. desember 2024.
Hva er employer branding, og hvorfor er det smart for din bedrift?
Konkurransen om de beste talentene blir stadig tøffere. Lær mer om hvorfor employer branding smart for din bedrift.